بازگشت

آيا خداوند مانع از كاري كه خود فرموده مي شود


داود بن قميصه گويد: از حضرت رضا عليه السلام شنيدم كه مي فرمود: از پدرم سئوال شد كه آيا خداوند مانع از كاري كه خود فرموده مي شود، و نهي از آنچه اراده كرده مي نمايد، و ياري آنچه قصد نكرده مي كند؟

حضرت عليه السلام فرمود:

أما ما سألت هل منع الله عما أمر به فلا يجوز ذلك و لو جاز ذلك لكان قد منع إبليس عن السجود لآدم و لو منع إبليس لعذره و لم يلعنه و أما ما سألت هل نهي عما أراد فلا يجوز ذلك و لو جاز ذلك لكان حيث نهي آدم عن أكل الشجرة أراد منه أكلها و لو أراد منه أكلها لما نادي عليه صبيان الكتاتيب و عصي آدم ربه فغوي و الله تعالي لايجوز عليه أن يأمر بشي ء و يريد غيره و اما ما سألت عنه



[ صفحه 22]



من قولك هل أعان علي ما لم يرد و لا يجوز ذلك و جل الله تعالي عن أن يعين علي قتل الأنبياء و تكذيبهم - و قتل الحسين بن علي عليه السلام و الفضلاء من ولده و كيف يعين علي ما لم يرد و قد أعد جهنم لمخالفيه و لعنهم علي تكذيبهم لطاعته و ارتكابهم لمخالفته و لو جاز أن يعين علي ما لم يرد لكان أعان فرعون علي كفره و ادعائه أنه رب العالمين أفتري أراد الله من فرعون أن يدعي الربوبية يستتاب قائل هذا القول فإن تاب من كذبه علي الله و الا ضربت عنقه.

«اينكه پرسيدي «خدا مانع از كاري كه فرموده مي شود» پس اين جايز نيست وگرنه خود خداوند كه ابليس را از سجده آدم منع فرموده - چون بنا به عذر خود او را منع كرده - ديگر لعنش نمي كرد.

و اما پاسخ به سؤال دومت كه «آيا خداوند نهي از آنچه اراده كرده مي نمايد»؟ اين هم جايز نيست، وگرنه آنجا كه آدم را از خوردن درخت نهي كرده بود در اصل همان را خواسته، و اگر اين طور بود ديگر بچه هاي مدارس ندا سر نمي دادند: «و آدم



[ صفحه 23]



پروردگار خويش را نافرماني نمود»، و براي خداوند روا نيست به كاري امر نمايد و قصد ديگري داشته باشد.

و اما پاسخ به سؤال آخرت كه: «آيا خداوند ياري آنچه قصد نكرده مي كند»؟ آن هم بر خداوند جايز نيست، و خداوند بالاتر از اين است كه ياري بر قتل انبياء و تكذيب ايشان كند، و نيز اعانت بر شهادت حسين بن علي عليهماالسلام و اولاد با فضيلتش عليه السلام نمايد، و چگونه آنچه را كه اراده نكرده اعانت كند، و حال اينكه جهنم را براي مخالفين خود مهيا نموده، و به جهت تكذيب طاعت و ارتكاب مخالفت با او همه اشان را لعن كرده؟!!

اگر چنين بود كه تو گفتي فرعون را بر كفر و ادعاي ربوبيت او ياري مي كرد، آيا پنداري خدا از فرعون خواسته كه ادعاي ربوبيت كند؟

گوينده ي اين كلام بايد توبه داده شود، اگر توبه كرد كه هيچ وگرنه بايد گردنش زده شود». [1] .



[ صفحه 24]




پاورقي

[1] ر.ك: الاحتجاج 2: 157؛ بحار 5: 25 ح 31.