بازگشت

حرمت شراب در قرآن


علي بن يقطين گويد: مهدي، خليفه ي عباسي از حضرت موسي بن جعفر عليه السلام پرسيد: آيا شراب در قرآن حرام شده، مردم مي گويند نهي شده ولي حرام نگرديده است.

امام عليه السلام فرمود:

بل هي محرمة في كتاب الله عزوجل يا أميرالمؤمنين.

«نه، شراب در كتاب خدا حرام است».

مهدي پرسيد در كدام آيه حرام شده؟

فرمود:

قول الله عزوجل: «إنما حرم ربي الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الإثم و البغي بغير الحق».

فأما قوله «ما ظهر منها»: يعني الزنا المعلن و نصب الرايات التي كانت ترفعها الفواجر للفواحش في الجاهلية.

و أما قوله عزوجل: «و ما بطن» يعني ما نكح الآباء لأن الناس كانوا قبل أن يبعث النبي صلي الله عليه و اله إذا كان للرجل زوجة و مات عنها تزوجها ابنه من بعده إذا لم تكن أمه فحرم الله عزوجل ذلك.



[ صفحه 289]



و أما «الإثم» فإنها الخمرة بعينها و قد قال الله تبارك و تعالي في موضع آخر: «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما إثم كبير و منافع للناس»، فأما الإثم في كتاب الله فهي الخمر و الميسر و إثمهما كبير كما قال الله عزوجل.

«اين آيه: إنما حرم ربي الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الإثم و البغي بغير الحق. [1] .

اما كارهاي ناشايست ظاهر ]= ماظهر منها[: عبارت است از زناي آشكارا كه پرچم نصب كنند، چنانچه زنهاي بدكاره در جاهليت پرچم مي زدند. اما كارهاي ناشايست باطني ]و ما بطن[: منظور ازدواج با زن پدر است زيرا قبل از بعثت پيغمبر وقتي شخصي مي مرد و زن از او باقي مي ماند پسرش با او ازدواج مي كرد اگر آن زن مادر خودش نبود خداوند اين كار را حرام كرد.

اما اثم (گناه) كه در اين آيه نام برده شده، همان شراب است كه خداوند در آيه ديگر



[ صفحه 290]



مي فرمايد: «يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما إثم كبير و منافع للناس». [2] اثم و گناه در قرآن همان شراب و قمار است كه گناه آن دو بزرگ است چنانچه خداوند فرموده».

مهدي رو به علي بن يقطين كرده گفت: اين فتوي مخصوص بني هاشم است.

علي بن يقطين مي گويد: به او گفتم: صحيح مي فرمائيد يا اميرالمؤمنين! خدا را سپاس گزارم كه اين علم را از ميان شما خانواده خارج نكرد. مهدي بلافاصله گفت: راست مي گوئي رافضي! [3] .


پاورقي

[1] سوره ي اعراف، آيه ي 33: «بگو: «خداوند، تنها اعمال زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان، حرام كرده است؛ و (همچنين) گناه و ستم به ناحق را».

[2] سوره ي بقره، آيه ي 219: «درباره ي شراب و قمار از تو سؤال مي كنند، بگو: «در آن ها گناه و زيان بزرگي است؛ و منافعي (از نظر مادي) براي مردم در بر دارد؛ (ولي) گناه آن ها از نفعشان بيشتر است».

[3] ر. ك: الكافي 6: 406 ح 1؛ وسائل الشيعه 25: 301 ح 31954؛ تفسير صافي 2: 193؛ بحار48: 149 ح 24؛ تفسير نور الثقلين 2: 26 ح 91؛ تفسير الميزان 8: 94.