بازگشت

سجده هاي طولاني


روايت شده: آن حضرت، نماز شب را مي خواند، و آن را به نماز صبح متصل مي كرد، سپس تا طلوع خورشيد، به تعقيب نماز اشتغال داشت و بعد به سجده مي رفت، و سر از سجده برنمي داشت تا نزديك ظهر فرامي رسيد و بسيار دعا مي كرد به خصوص اين دعا را بسيار تكرار مي كرد:

اللهم اني اسئلك الراحة عند الموت، و العفو عند الحساب:

«خدايا! از درگاهت، استراحت هنگام مرگ، و عفو هنگام حسابرسي را درخواست مي كنم.»

روايت شده: آن حضرت روزي وارد مسجد رسول خدا صلي الله عليه و آله در مدينه شد، در اول شب به سجده رفت، شنيده شد كه در سجده مي گفت:

عظم الذنب من عبدك، فليحسن العفو من عندك، يا اهل



[ صفحه 120]



التقوي و يا اهل المغفرة:

«گناه از بنده ات بزرگ شد، پس عفو از پيشگاهت، نيكو و زيبا خواهد گرديد، اي سزاوار پرهيزكاري و آمرزش.»

اين دعا را مكرر گفت، تا صبح شد [1] .

نيز روايت شده: امام كاظم عليه السلام آن قدر از خوف خدا مي گريست كه محاسنش از اشك چشمش خيس مي شد، و هنگامي كه آيات قرآن را مي خواند، محزون مي شد و گريه مي كرد، و شنونده ها آن چنان تحت تأثير تلاوت قرآن آن حضرت مي شدند كه بي اختيار گريه مي كردند [2] .


پاورقي

[1] مناقب آل ابيطالب، ج 4، ص 318 - امامان (ع) با اينكه هرگز گناه نمي كردند، اقرار آنها به گناه، در دعاي فوق و دعاهاي ديگر را مي توان از جهات مختلف توجيه كرد:

الف: حسنات نيكان، گناهان مقربان است، زيرا كوچكترين عدم توجه مقربان از خدا، در نزد آنها، گناه است.

ب: اعتراف آنها به گناه، كنايه از كوچك بودن مقامشان در برابر عظمت خدا است، و يك نوع تذلل و كوچك شمردن است.

ج: اين گونه دعا كردن معصومين (ع)، به عنوان ياد دادن شيوه ي دعا كردن، به بندگان است.

د: گناه در اين موارد، به معني فقر ذاتي است كه در علم كلام به عنوان «امكان ذاتي» همه ي مخلوقات، ياد مي شود.

ولي وجه اول و دوم مناسبتر به نظر مي رسد.

[2] اعيان الشيعه، ج 2، ص 7.