بازگشت

فضائل و مناقب


در فضائل و مناقب حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام رواياتي وارد شده كه بعضي از آنها را ذكر مي نمايم:



[ صفحه 220]



قاضي نور الله شوشتري در كتاب «مجالس المؤمنين» از امام صادق عليه السلام نقل نموده كه فرمود: همانا خدا را حرمي است و آن مكه است! آگاه باشيد كه براي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم حرمي است و آن مدينه است! آگاه باشيد براي اميرالمؤمنين عليه السلام حرمي است و آن كوفه است! آگاه باشيد كه قم كوفه كوچك است. آگاه باشيد كه بهشت را هشت در است سه در آن به سوي قم باز مي شود. زني از فرزندان من در آن قبض روح مي شود كه با شفاعت وي همه شيعيان به بهشت وارد مي گردند نام او فاطمه دختر موسي است [1] همين مضمون را مرحوم علامه مجلسي از كتاب تاريخ قم نقل كرده و در ذيل آن آمده: راوي مي گويد: اين سخن را كه از امام صادق عليه السلام فرمود هنوز مادر حضرت موسي بن جعفر عليهماالسلام به آن حضرت حامله نشده بود [2] .

در روايتي ديگر از امام صادق عليه السلام آمده:

«أن زيارتها تعدل الجنة» [3] .

«پاداش زيارت وي بهشت است».

مرحوم ابن قولويه با سند صحيح از سعد بن سعد نقل كرده است كه از امام رضا عليه السلام درباره زيارت فاطمه دختر موسي بن جعفر عليهماالسلام سؤال نمودم فرمود:

«من زارها فله الجنة» [4] «هر كه او را زيارت نمايد برايش بهشت است».



[ صفحه 221]



و با ذكر سند از امام جواد عليه السلام نقل نموده كه فرمود:

«من زار قبر عمتي بقم فله الجنة» [5] .

«هر كه قبر عمه ام را در قم زيارت كند برايش بهشت است».

و مرحوم صدوق در كتاب «ثواب الاعمال» و كتاب «عيون اخبارالرضا عليه السلام» با سند صحيح از سعد بن سعد نقل كرده كه از امام رضا عليه السلام مقام و فضيلت فاطمه دختر موسي بن جعفر عليهماالسلام را پرسيدم، فرمود:

«من زارها فله الجنة» [6] .

و همه رواياتي كه در مدح قم وارد شده دلالت بر فضيلت و بزرگواري اين بانوي با عظمت دارد زيرا فضيلت قم به اين است كه آن مخدره در آن مدفون است.

مرحوم علامه مجلسي مي گويد: در بعضي كتب زيارات ديدم كه علي بن ابراهيم از پدرش از سعد از امام رضا عليه السلام نقل كرده كه فرمود: اي سعد! قبر يكي از ما در قم نزد شماست! عرض كردم: فدايت شوم! مراد شما قبر فاطمه دختر موسي عليه السلام است؟ فرمود: آري! هر كه او را با شناخت حقش زيارت نمايد پاداش او بهشت است. پس وقتي كه نزد قبر او رفتي بالاي سر رو به قبله بايست و سي و چهار مرتبه الله اكبر و سي و سه مرتبه سبحان الله و سي و سه مرتبه الحمدلله بگو پس از آن بگو:

«السلام علي آدم صفوة الله السلام علي نوح نبي الله السلام علي ابراهيم خليل الله السلام علي موسي كليم الله السلام علي عيسي روح الله السلام عليك يا رسول الله السلام عليك يا خير خلق الله السلام عليك يا صفي الله السلام عليك يا محمد بن عبدالله خاتم النبيين السلام عليك يا اميرالمؤمنين علي بن



[ صفحه 222]



ابي طالب وصي رسول الله السلام عليك يا فاطمة سيدة نساء العالمين السلام عليكما يا سبطي نبي الرحمة و سيدي شباب اهل الجنة السلام عليك يا علي بن الحسين سيد العابدين و قرة عين الناظرين السلام عليك يا محمد بن علي باقر العلم بعد النبي السلام عليك يا جعفر بن محمد الصادق البار الامين السلام عليك يا موسي بن جعفر الطاهر الطهر السلام عليك يا علي بن موسي الرضا المرتضي السلام عليك يا محمد بن علي التقي السلام عليك يا علي بن محمد النقي الناصح الامين السلام عليك يا حسن بن علي السلام علي الوصي من بعده اللهم صل علي نورك و سراجك و ولي وليك و وصي وصيك و حجتك علي خلقك السلام عليك يا بنت رسول الله السلام عليك يا بنت فاطمة و خديجة السلام عليك يا بنت أميرالمؤمنين السلام عليك يا بنت الحسن و الحسين السلام عليك يا بنت ولي الله السلام عليك يا اخت ولي الله السلام عليك يا عمة ولي الله السلام عليك يا بنت موسي بن جعفر و رحمة الله و بركاته السلام عليك عرف الله بيننا و بينكم في الجنة و حشرنا في زمرتكم و اوردنا حوض نبيكم و سقانا بكأس جدكم من يد علي بن ابي طالب صلوات الله عليكم اسئل الله ان يرينا فيكم السرور و الفرج و ان يجمعنا و اياكم في زمرة جدكم محمد صلي الله عليه و آله و ان لا يسلبنا معرفتكم انه ولي قدير اتقرب الي الله بحبكم و البرائة من اعدائكم و التسليم الي الله راضيا به غير منكر و لا مستكبر و علي يقين ما اتي به محمد و به راض نطلب بذلك وجهك يا سيدي اللهم و رضاك و الدار الآخرة يا فاطمة اشفعي لي في الجنة فان لك عند الله شأنا من الشأن اللهم اني اسئلك ان تختم لي بالسعادة فلا تسلب مني ما انا فيه و لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم اللهم استجب لنا و تقبله بكرمك و عزتك و برحمتك و عافيتك و صلي الله علي محمد و آله اجمعين و سلم تسليما يا ارحم الراحمين».



[ صفحه 223]




پاورقي

[1] مستدرك سفينةالبحار، ج 8، ص 258؛ بحارالانوار، ج 60، ص 228، ح 95.

[2] بحارالانوار، ج 102، ص 267، ح 5.

[3] همان، ح 6.

[4] كامل الزيارات، باب 106، ح 1، ص 324.

[5] همان، ح 3.

[6] بحارالانوار، ج 102، ص 265، ح 1.