بازگشت

يحيي بن سليمان مازني


ابن قولويه و ثقةالاسلام كليني با ذكر سند از وي روايت كرده اند: حضرت موسي بن جعفر عليهماالسلام فرمود: هر كه قبر پسرم علي را زيارت كند براي او نزد خدا مانند هفتاد حج مبرور پاداش است! عرض كردم: ثواب هفتاد حج؟ فرمود: آري و هفتاد هزار حج! عرض كردم: هفتاد هزار حج؟ فرمود: چه بسا حجي كه قبول نگردد اما هر كه او را زيارت نمايد و يك شب نزد او به سر ببرد مانند كسي است كه خدا را در عرش (به معناي صحيح آن) زيارت نموده است.

سپس فرمود: آري روز قيامت كه فرا رسد چهار نفر از اولين و چهار نفر از آخرين بر عرش پروردگار هستند چهار نفر از اولين: نوح است و ابراهيم و موسي و عيسي عليهم السلام و چهار نفر از آخرين محمد و علي و حسن و حسين صلوات الله عليهم مي باشند آن گاه ميزان سنجش برقرار گردد پس هر كه قبور امامان عليهم السلام را زيارت نموده باشد با ماست. آگاه باشيد كه والاترين زائران از لحاظ مرتبه زائران قبر پسرم علي عليه السلام خواهند بود [1] .



[ صفحه 252]



همين جا بحث در حالات اصحاب حضرت را پايان مي دهم.

از ابحاثي كه با زندگاني امام هفتم و امام هشتم ارتباط تام و خاصي دارد فتنه واقفه است كه اكثرا از اصحاب حضرت موسي بن جعفر عليهماالسلام بودند و امامت آن حضرت را قبول داشتند اما امامت علي بن موسي الرضا عليه السلام را منكر شدند و اظهار مي كردند كه حضرت امام كاظم عليه السلام همان مهدي موعود است و از دنيا نرفته است. علت اظهار اين مطلب طمع در مال دنيا بود زيرا اموالي از حضرت موسي بن جعفر عليهماالسلام نزد آنان گرد آمده بود براي اينكه آن اموال را به امام علي بن موسي الرضا عليهماالسلام ندهند منكر فوت امام موسي بن جعفر عليهماالسلام شدند و گفتند: امام هفتم زنده است. از بيان فتنه آنان صرف نظر مي نمايم اگر كسي مايل به تحقيق در اين مورد باشد به كتاب هايي كه در اين باره نوشته شده مخصوصا كتاب «الغيبة» شيخ طوسي مراجعه نمايد.



[ صفحه 253]




پاورقي

[1] كامل الزيارات، ص 307، ح 13؛ كافي، ج 4، ص 585، ح 4.