بازگشت

پاسخ به اشكال تراشي خليفه


مهدي عباسي، طاغوت مستبد زمان امام كاظم عليه السلام همواره با مظاهر تشيع به شدت مخالفت مي كرد.

در يكي از سال ها مهدي، وارد مدينه شد و پس از زيارت قبر پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم با امام كاظم عليه السلام ملاقات كرد و براي آن كه به گمان خود از نظر علمي امام عليه السلام را آزمايش كند! بحث حرمت شراب را در قرآن پيش كشيد و پرسيد:

« آيا شراب در قرآن مجيد تحريم شده است »؟

آن گاه اضافه كرد: « مردم اغلب مي دانند كه در قرآن از خوردن شراب نهي شده است، ولي نمي دانند كه معناي اين نهي، حرام بودن آن است »!

امام عليه السلام فرمود:

« بلي، حرمت شراب در قرآن مجيد صريحا بيان شده است ».

- در كجاي قرآن؟!

- آنجا كه خداوند (به رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد:



[ صفحه 58]



« بگو پروردگار من، تنها كارهاي زشت، چه آشكار و چه پنهان و نيز « اثم » (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است... » [1] .

آنگاه امام عليه السلام پس از بيان چند موضوع ديگر كه در اين آيه تحريم شده فرمود:

« مقصود از كلمه ي « اثم » در اين آيه كه خداوند آن را تحريم نموده، همان شراب است، زيرا خدا در آيه ي ديگري مي فرمايد:

« از تو از شراب و قمار مي پرسند، بگو در آن « اثم كبير » (گناهي بزرگ) و سودهايي براي مردم هست و گناهش از سودش بزرگتر است ». [2] .

و « اثم » كه در سوره ي اعراف صريحا حرام معرفي شده در سوره ي بقره در مورد شراب و قمار به كار رفته است، بنابر اين شراب صريحا در قرآن مجيد حرام معرفي شده است.

مهدي سخت تحت تأثير استدلال امام عليه السلام قرار گرفت و بي اختيار رو به « علي بن يقطين » [3] كرد و گفت:



[ صفحه 59]



« به خدا اين فتوا، فتواي هاشمي است! »

علي بن يقطين گفت: « شكر خدا را كه اين علم را در شما خاندان پيامبر قرار داده است ». [4] .

مهدي از اين پاسخ ناراحت شد و در حالي كه خشم خود را به سختي فرو مي خورد، گفت:

« راستي مي گويي اي رافضي [5] »!! [6] .



[ صفحه 60]




پاورقي

[1] قل انما حرم ربي الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغي بغير الحق... » (اعراف / 33).

[2] يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما... » (سوره بقره /219).

[3] علي بن يقطين از شيعيان بود و با اجازه ي امام (ع) و از روي سياست وارد دستگاه خلافت مهدي عباسي شده بود.

[4] گويا مقصود او اين بود كه فضيلت امام (ع) براي مهدي عباسي نيز افتخار است زيرا بني هاشم با هم قرابت داشتند.

[5] گويا مهدي با گفتن « رافضي » فهماند كه من مي دانم تو شيعه ي امام (ع) هستي.

[6] كليني، الفروع من الكافي، ج 6، ص 406.