بازگشت

فرجام برمكي ها


برامكه براي چنگ اندازي به حكومت، خوش خدمتي را به عباسيان به نهايت رساندند. حتي در اين مسير از دشمني با اهل بيت عليهم السلام نيز باز نايستاده، به ستيز با عترت برخاستند. آنان بر شاخص عترت چون موسي بن جعفر عليه السلام ستم روا داشتند، و لقد كان برامكة مبغضين علي بيت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم مظهرين لهم العداوة. [1] اين رفتار باعث شد كه برامكه مورد نفرت و نفرين علي بن موسي عليه السلام قرار گيرند. امام رضا عليه السلام در صحراي عرفات بر آنان نفرين نمود و آنان به سرنوشت نكبت باري دچار شدند، كان ابوالحسن عليه السلام واقفا بعرفة يدعو... فقال اني كنت ادعو الله تعالي علي البرامكة بما فعلوا بأبي عليه السلام فاستجاب الله لي اليوم فيهم. [2] «امام رضا عليه السلام در عرفات در حال وقوف فرمود من برامكه را به خاطر ستمي كه بر پدرم روا داشته بودند، نفرين كردم و خداوند دعاي مرا برآورده كرد».

بعد از نگون بختي برامكه كه هارون همه را دستگير و زنداني نمود و جعفر برمكي را به قتل رساند، «عتابه» مادر جعفر در كمال نگون بختي در روز عيد قربان به روي پوست گوسفندي نشسته بود. هنگامي كه از وي علت آن را پرسيدند، گفت من در چنين روزي صد كنيز خدمت گذار داشتم كه مدل



[ صفحه 168]



لباس هاي آنها با هم متفاوت بود! اكنون به دو عدد پوست گوسفند يكي زيرانداز و ديگري روانداز بسنده نموده ام. [3] .

آري عاقبت تبهكاري اين چنين است! اين رفتارها پي آمد حاكميت جريان اجتماعي است كه عباسيان پديدار ساخته اند. اين رفتارها از آثار حاكميت جريان اجتماعي عباسيان مي باشد. اينك بايد بررسي نمود كه جريان اجتماعي تشكل همسوي اهل بيت عليهم السلام چه موضعي در اين راستا داشته است؟!


پاورقي

[1] عيون، ج 2، ص 246.

[2] همان، ص 245، دلائل الامامة، ص 190.

[3] كتاب الوزراء و الكتاب، ص 155، مروج الذهب، ج 3، ص 383.