بازگشت

كمال الدين محمد بن طلحه شافعي


(652 - 583 ه)

«ابوسالم نصيبي» از اكابر و رؤساي علماي شافعي و مؤلف كتاب «مطالب السئول في مناقب آل الرسول» درباره ي امام كاظم عليه السلام مي نويسد:

«هو الإمام الكبير القدر العظيم الشأن الكبير المجتهد الجاد في الإجتهاد المشهور بالعباده المواظب علي الطاعات المشهور بالكرامات يبيت الليل ساجدا و قائما و يقطع النهار متصدقا و صائما و لفرط حلمه و تجاوزه عن المعتدين عليه دعي كاظما كان يجازي المسي ء بإحسانه اليه و يقابل الجاني بعفوه عنه و لكثرة عباداته كان يسمي بالعبد الصالح و يعرف في العراق بباب الحوائج الي الله لنحج مطالب المتوسلين الي الله تعالي بكراماته تحار منها العقول و تقضي بان له عندالله تعالي قد صدق لا تزل و لا تزول...» [1] .

«او امامي است كبير القدر، عظيم الشأن، كثير التهجد، مجد در اجتهاد مشهور به عبادت،



[ صفحه 394]



مواظب بر طاعات مشهور به كرامات، شب را در حال سجده و قيام به روز مي آورد و روز را به آخر مي رساند با تصدق و روزه به پايان مي برد و به سبب كثرت حلمش و گذشتش از جرم تقصير كنندگان «كاظم» خوانده مي شد و كسي كه به او بدي كرده بود، او را با احسان و نيكي جواب مي داد و كسي كه به او جنايتي كرده بود، با عفو و گذشت مقابله مي نمود و به جهت كثرت عباداتش «عبدصالح» ناميده شد و در عراق به «باب الحوائج الي الله» شناخته مي شود زيرا كه هر كس به او متوسل مي شد، به حاجت خود مي رسيد كراماتش عقلها را حيران مي كند و مسلم مي دارد كه براي آن حضرت نزد خداوند تعالي سابقه ي نيك است كه زايل شدني نيست».


پاورقي

[1] مطالب السؤول، ص 83، چاپ سنگي كه با كتاب تذكرة الخواص، سبط ابن جوزي، در ايران چاپ شده است.