بازگشت
فاجعه خونين سرزمين فخّ


اين فشارها، رجال آزاده و دلير بني هاشم را به ستوده آورده آنها را به مقاومت در برابر يورشهاي پي در پي و
خشونتآميز حكومت ستمگر عباسي واداشت و در اثر همين بيدادگريها، كم كم، نطفه يك نهضت مقاومت در برابر
حكومت عباسي به رهبري يكي از نوادگان امام حسن مجتبي عليهالسلام - بنام «حسين صاحب فخ»(22)منعقد
گرديد/
البته هنوز اين نهضت شكل نگرفته و موعد آن كه موسم حج بود، فرا نرسيده بود ولي سختگيريهاي طاقتفرساي
فرماندار وقت مدينه، باعث شد كه آتش اين نهضت زودتر شعلهور شود/
فرماندار مدينه كه از مخالفان خاندان پيامبر 6 بود، براي خوش خدمتي به دستگاه خلافت، و گويا به منظور اثبات
لياقت خود! هر روز به بهانهاي رجال و شخصيتهاي بزرگ هاشمي را اذيت ميكرد. از جمله، آنها را مجبور
ميساخت هر روز در فرمانداري حاضر شده خود را معرفي نمايند، او به اين هم اكتفا نكرده، آنها را ضامن
حضور يكديگر قرار ميداد و يكي را به علت غيبت ديگري، مؤاخذه و بازداشت مينمود!(23)
يك روز «حسين صاحب فخ»و«يحيي بن عبدالله» را به خاطر غيبت يكي از بزرگان بني هاشم سخت مؤاخذه كرد
و به عنوان گروگان بازداشت نمود و همين امر مثل جرقهاي كه به انبار باروتي برسد، موجب انفجار خشم و
انزجار هاشميان گرديده نهضت آنها را جلو انداخت و آتش جنگ در مدينه شعلهور گرديد/
شهيد فخّ كيست؟
چنانكه اشاره شد، رهبري اين نهضت را «حسين بن علي»مشهور به شهيد فخّ، نواده حضرت مجتبي، به عهده
داشت. او يكي از رجال برجسته، بافضيلت و شهامت، و عاليقدر هاشمي بود. او مردي وراسته و بخشنده و
بزرگوار بود و از نظر صفات عالي انساني، يك چهره معروف و ممتاز به شمار ميرفت.(24)
او از پدر ومادر با فضيلت و پاكدامني كه در پرتو صفات عالي انساني خود به »زوج صالح» مشهور بودند ، به
دنيا آمده و در خانواده فضيلت و تقوي و شهامت پرورش يافته بود/
پدر و دايي و جد و عموي مادري و عدهاي ديگر از خويشان و نزديكان او، به وسيله «منصور دوانيقي»به شهادت
رسيده بودند و اين خانواده بزرگ كه چندين نفر از مردان خود را در راه مبارزه با دشمنان اسلام قرباني داده بود،
پيوسته در غم و اندوه عميقي فرو رفته بود.(25)
حسين كه در چنين خانوادهاي پرورش يافته بود، هرگز خاطره شهادت پدر و بستگان خود را به دست دژخيمان
«منصور» فراموش نميكرد و يادآوري شهادت آنان روح پرشور و دلير او را كه لبريز از احساسات ضد عباسي
بود، سخت آزرده ميساخت، ولي به علت نامساعد بودن اوضاع و شرائط، ناگزير از سكوت درد آلودي بود/
او كه قبلاً احساساتش جريحهدار شده بود، بيدادگريهاي هادي عباسي و مخصوصاً حاكم مدينه، كاسه صبرش را
لبريز نموده او را به سوي قيام بر ضدّ حكومت هادي پيش برد/
شكست نهضت
به محض آنكه حسين قيام كرد، عده زيادي از هاشيمان و مردم مدينه با او بيعت كرده با نيروهاي هادي به نبرد
پرداختند و پس از آنكه طرفداران هادي را مجبور به عقبنشيني كردند، به فاصله چند روز، تجهيز قوانموده به
سوي مكه حركت كردند تا با استفاده از اجتماع مسلمانان در ايام حج، شهر مكه را پايگاه قرار داده دامنه نهضت را
توسعه بدهند. گزارش جنگ مدينه و حركت اين عده به سوي مكه، به اطلاع هادي رسيد. هادي سپاهي را به جنگ
آنان فرستاد. در سرزمين «فخ» دو سپاه به هم رسيدند و جنگ سختي در گرفت. در جريان جنگ، حسين وعدهاي
ديگر از رجال و بزرگان هاشمي به شهادت رسيدند و بقيه سپاه او پراكنده شدند و
عدهاي نيز اسير شده پس از انتقال به بغداد، به قتل رسيدند/
مزدوران حكومت هادي به كشتن آنان اكتفا نكرده از دفن اجساد آنان خودداري نمودند و سرهايشان را از تن جدا
كرده ناجوانمردانه براي هادي عباسي به بغداد فرستادند كه به گفته بعضي از مورخان تعداد آنها متجاوز از صد
بود.(26)
شكست نهضت شهيد فخ فاجعه بسيار تلخ و دردآلودي بود كه دل همه شيعيان و مخصوصاً خاندان پيامبر 6 را
سخت به دردآورد و خاطره فاجعه جانگداز كربلا را در خاطرها زنده كرد/
اين فاجعه به قدري دلخراش و فجيع بود كه سالها بعد، امام جواد ميفرمود :پس از فاجعه كربلا هيچ فاجعهاي براي
ما بزرگتر از فاجعه فخ نبوده است.(27)

***

22- وي حسين بن علي بن حسن بن علي بن ابي طالب است و چون در سرزميني بنام »فخ» در 6 ميلي مكه در
جنگ با سپاهيان خليفه عباسي به قتل رسيد، به «صاحب فخ» يا «شهيد فخ» مشهور گرديد/
23- محمد بن جرير الطبري، تاريخ الأمم والملوك، بيروت، دارالقاموس الحديث،ج 10، ص 25- ابوالفرج
الاًّصفهاني، مقاتل الطالبيين، نجف، منشورات المكتبة الحيدية، 1385 ه'.ق، ص 295-294- ابن اثير، الكامل في
التاريخ، بيروت، دارصاد، ج 6، ص 90/
24- پس از شهادت حسين بن علي، هنگامي كه سر بريده او را به مدينه آوردند، پيشواي هفتم از مشاهده آن سخت
افسرده شد و با تأثر و اندوه عميق فرمود: به خدا سوگند او يك مسلمان نيكوكار بود، او بسيار روزه ميگرفت،
فراوان نماز ميخواند، با فساد و آلودگي مبارزه مينمود، وظيفه امر به معروف و نهي از منكر را انجام ميداد،او
در ميان خاندان خود بينظير بود )ابوالفرج الاًّصفهاني، مقاتل الطالبيين، نجف، منشورات المكتبة الحيدرية، 1385
ه'.ق، ص 302/(
25- ابوالفرج الاًّصفهاني، همان كتاب، ص 285/
26- ابن اثير، الكامل في التاريخ، بيروت، دارصادر، ج 6، ص 93- محمد بن جرير الطبري، تاريخ الأمم والملوك،
بيروت، دارالقاموس الحديث، ج 10، ص .28 پس از شكست سپاه حسين صاحب فخ، و شهادت او، «يحيي بن
عبدالله»با گروهي به «ديلم «رفت و در آنجا به فعاليت پرداخت و مردم آن منطقه به او پيوستند و نيروي قابل
توجهي تشكيل دادند، ولي هارون بادسائسي او را به بغداد آورد و به طرز فجيعي به قتل رسانيد. مشروح شهادت او
را در فصل «نيرنگهاي هارون» خواهيم آورد/
27- مجلسي، بحارالأنوار، تهران، المكتبة الاًّسلامية، 1385 ه'.ق، ج 48، ص 165